Press "Enter" to skip to content

I 1989 blev PepsiCo for en stund verdens 6. største militærmagt

0

Siden 1959 havde firmaet PepsiCo forsøgt at få sine produkter ind på det sovjetiske forbrugermarked, hvilket ikke var lige til. Det lykkedes i 1972 med lidt hjælp fra præsident Nixon, da PepsiCo indgik en aftale med Sovjetunionen om at sælge colasirup i bytte for vodka, da russerne allerede på dette tidspunkt havde svært ved at betale i rede penge. Med aftalen havde Pepsi fået en markedsandelsfordel overfor konkurrenten Coca Cola, og der blev i de følgende år bygget op til 21 Pepsi-fabrikker i Sovjetunionen. I 1989 var den oprindelige aftale ved at udløbe, og PepsiCo og Sovjetunionen besluttede sig for at lave en ny aftale til en værdi af 3 milliarder dollars. Denne gang var det dog ikke nok at betale i vodka, og den sovjetiske økonomi var ikke blevet bedre i løbet af 1980’erne. Til gengæld havde de en masse krigsmateriel. PepsiCo modtog derfor 17 ubåde, en krydser, en fregat, en destroyer og et par olietankere i byttehandlen. Derved blev PepsiCo også verdens 6. største militærmagt. De havde dog kun den placering i en kort periode, da ubådene og krigsskibene blev solgt til et svensk firma for at blive skrottet.

Vi siger tak til Marcus Røper, Peter Krogsgaard Hansen, Jeppe Thomsen, samt Andreas Grove Vejlstrup for på næsten samme tid at have gjort os opmærksom på historien.

Kilde: https://smarthistoryblog.com/2016/11/22/pepsi-had-its-own-soviet-war-fleet/

http://www.nytimes.com/1989/05/10/opinion/foreign-affairs-soviets-buy-american.html

Skriv et svar