Press "Enter" to skip to content

Gunnar og Minna reklamerne fik forbruget af fisk til at stige med 17%

0

I kølvandet på TV2’s oprettelse i 1988 blev tv-reklamer et vigtigt og dagligt indslag på sendefladen, og ligesom Tuborg havde haft enorm succes med komikerduoen Finn & Jacobs ikoniske squash-reklamer, ønskede Fiskeribranchen at gøre det samme. Det var et led i en større målsætning om at øget antallet af fiskespisere i Danmark og projektet fik støtte af både den danske stat og EU. Fiskeribranchen udskrev derfor en konkurrence mellem 15 reklamebureauer om den bedste idé, og Odense-bureauet Nørgård Mikkelsen løb med sejren. Deres tanke var at hyre komikertrioen De Nattergale, der i de år var enormt populære efter The Julekalender, men grundet rettighedsproblemer måtte man skrinlægge idéen. Bureauet valgte derfor at køre med en anden idé; at hyre Kirsten Lehfeldt og Niels Olsen i rollerne som den folkelige fiskeelsker Minna og lige så folkelige fiskehader Gunnar, og Susanne Bier blev ansat som instruktør. Det var der ingen ben i. Fire år senere var danskernes forbrug af fisk steget med 17 %.

Foto: Danmarks Fiskeriforening

Kilde: Kenn Tarbensen: Fisk til folket. Aarhus Universitetsforlag 2019