Press "Enter" to skip to content

Fra billedreklamer til merchandise og papegøjer: I slutningen af 1800-tallet promoverede Pattison-brødrene deres whisky på særegen vis

0

Synes du, moderne markedsføring godt kunne mangle noget pompøsitet? Det kan man i hvert fald ikke sige om den måde, hvorpå firmaet Pattison Ltd. promoverede deres whisky i slutningen af 1800-tallet. I 1897 skulle brødrene Robert og Walter Pattison angiveligt have brugt 20.000 pund på reklamer, og det efterfølgende år op mod tre gange så meget. De fik blandt andet trykt billedreklamer i aviserne med deres firmanavn ved siden af humoristiske ordspil og billeder af den britiske hær og flåde. Derudover gav de også glas, kander og kort med deres firmanavn på til værtshusholdere rundt om i Storbritannien. Deres kampagner var verdensomspændende, og det resulterende kendskab til varemærket lokkede flere og flere investorer til. Deres mest famøse stunt var at købe 500 gråpapegøjer og lære dem at sige fraser såsom ”Buy Pattison’s Whisky!” og ”Pattison’s Whisky is best!”, førend de også gav dem til værtshusholdere overalt i det Britiske Imperium. Man siger dog, at alle gode ting har en ende, og det gjaldt også for de to ekstravagante brødre. I december samme år (1898) gik Pattison Ltd. konkurs, og efterfølgende blev Robert og Walter Pattison anklaget og kendt skyldige i bedrageri og underslæb. I 1901 blev Robert idømt 18 måneders fængsel, mens lillebror Walter skulle afsone 9 måneder.

Kilder:
https://scotchwhisky.com/magazine/whisky-heroes/7852/the-pattison-brothers/
https://foodanddrink.scotsman.com/drink/pattison-bros-men-nearly-brought-scotch-whisky-industry/
https://www.diffordsguide.com/encyclopedia/195/bws/the-pattison-crisis
http://www.glenlochy.com/GL_marketing.html