Press "Enter" to skip to content

Dårlig ånde blev promoveret som en sygdom for at øge salget af mundskyl.

0

I et forsøg på at øge salget af Listerine begyndte Gerard Lambert at bruge betegnelsen ’halitosis’ til at skabe frygt omkring fænomenet dårlig ånde ved at fremstille det som en sygdom, som Listerine kunne kurere. Udover at halitosis sidenhen er blevet den mest udbredte medicinske betegnelse for dårlig ånde i engelsktalende lande, begyndte andre markedsføringsfirmaer at opfinde sine egne lignende sygdomsbetegnelser for at sælge et produkt, hvilket førte til ordkonstruktioner som ’bromodosis’ for sure fødder og ’homotosis’ for manglen på pæne møbler.

Kilder:  Marchand, Roland. “Advertising the American Dream: Making Way for Modernity, 1920-1940.” Berkeley: University of California Press, 1986: s. 19-20.

http://www.smithsonianmag.com/smart-news/marketing-campaign-invented-halitosis-180954082/?no-ist