Press "Enter" to skip to content

Myte: Advarede en reklame i The New Yorker om angrebet på Pearl Harbor? Nej.

0

To uger før japansk angreb på Pearl Harbor, dukkede reklamer for et terningespil op i avisen The New Yorker. Terningerne i reklamen viste forskellige øjne: O, 5, 7, 12, 24 og XX. FBI undersøgte efter angrebet på Pearl Harbor om reklamen for spillet, som hed Deadly Double, i virkeligheden havde været en kode for angrebet. 7 og 12 stod for datoen (7. december), 5 og 0 for tiden for angrebet, og XX, altså 20, var Pearl Harbors breddegrad. Avisen blev bombarderet med breve og opkald, hvor folk beskyldte dem for at have advaret de japanske amerikanere om angrebet. Det viste sig dog, at der ikke var nogen forbindelse mellem terningespillet, som i øvrigt blev en kæmpe fiasko, og angrebet.

Kilde: https://www.snopes.com/news/2016/12/07/deadly-double-pearl-harbor-mystery/

Skriv et svar