I 1930’erne eksperimenterede en tysk fabrik med at lave kul om til et flydende brændstof. Et biprodukt af denne proces var et hvidt fedtstof, hvor der kunne tilsættes diacetyl, betakaroten, vand og salt, så det kunne ligne og smage som margarine. Det kunstige produkt fik navnet kulsmør og blev brugt af tyske ubådsbesætninger under 2. verdenskrig.
Problemet med kulsmørret var dog, at det havde alvorlige bivirkninger, da det resulterede i en afkalkning af knogler og nyreproblemer.
Kilde: https://www.sciencehistory.org/stories/magazine/brave-new-butter/ & https://organicconsumers.org/nazi-coal-butter/
